ZMIENNY KOLORYT ROMANTYZMU

Zwrot o zmiennym „kolorycie romantyzmu” wskazuje na możliwość istnienia rozmaitych odmian historycznych roman­tyzmu. Faktycznie Libelt wyróżniał przede wszystkim dwa: „romantyzm średniowieczny” (375) i „roman­tyzm nowoczesny” (376) — są to jego własne okre­ślenia. Powstanie „romantyczności” w średniowieczu przypi­sywał konieczności zanegowania sztuki starożytnej jako nie- -chrześcijańskiej: „Wszakże duch chrześcijański musiał ko­niecznie, prędzej czy później, wyłamać się z tej formy pla­stycznej, treści jego niewłaściwej, i wyrobić sobie nową, sym­boliczną formę duchowości chrześcijańskiej więcej odpowied­nią” (44). Przeciwstawienie klasycystycznych sztuk pla­stycznych („dzieło wychodzi z utworu sztukmistrza, nie jako obraz przedmiotu, ale jakoby sam przedmiot, ze wszyst­kimi naturalnymi swoimi cechami”, 43) i romantycznych sztuk symbolicznych (takie dzieło „daje nam obraz raczej cudowny, niż rzeczywisty; raczej nadnaturalny, niż na­turalny”, 43) odwoływało się do ostrej antynomii zasad este­tycznych.

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Witam! Jestem Księgowym z wieloletnim doświadczeniem, pisanie tego bloga to moja odskocznia od pracy. Zamieszczam tutaj informacje o biznesie i finansach, mam nadzieję, że moje artykuły przypadną Ci do gustu i będziesz stałym bywalcem na moim blogu.
You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.