WYUZDANIE GOTYKU

Za „wyuzdanie’ gotyku mieli być odpowiedzialni Goci i Arabo­wie. W końcu jednak doszło do estetycznego oswoje­nia gotyku. Na pytanie, jak to się dokonało, odpowiada Baltrusaitis. Lovejoy programowo odsuwał na plan dalszy to, co intere­suje Baltrusaitisa: odszukiwanie genezy gotyku w naturze wy­daje mu się znacznie mniej istotne dla procesu utrwalania sie i zwycięstwa nowego gustu estetycznego — od uznania „nie­regularnego piękna”, które ukształtowało się w pejzażu ogrodu angielskiego Obydwaj badacze wiedzą o tych samych zjawi­skach, ale układają je w zupełnie odmiennych porządkach znaczeniowych. Lovejoy poszukuje „twardych” faktów este­tycznych Baltruśaitis zaś — „miękkich” zarysów marzenia. Irudno byłoby powiedzieć, że jedne są ważniejsze od drugich, tfaltrusaitis, jak sam wyznaje, zajmuje się „stroną wizyi- ną idei estetycznych, utrzymując, że „poznanie świata go­tyckiego jest niepełne bez perspektyw legendowych” (96). Ro­mantyczne legendy o architekturze gotyckiej, a przede wszystkim o jej pochodzeniu, osobliwe fantazmaty go- tycko-r om antyczne stanowią właściwy przedmiot badań Baltrusaitisa. Stąd i tytuł jego rozprawki: Le roman de architecture gothiąue zakłada wielość odczytań, ale przede wszystkim idzie o lekturę romantycznej legendy gotyku.

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Witam! Jestem Księgowym z wieloletnim doświadczeniem, pisanie tego bloga to moja odskocznia od pracy. Zamieszczam tutaj informacje o biznesie i finansach, mam nadzieję, że moje artykuły przypadną Ci do gustu i będziesz stałym bywalcem na moim blogu.
You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.