WSZYSTKO CO ROMANTYCZNE

Wszystko, co romantyków najbardziej pociągało w średnio­wieczu: wizja kosmosu, katedry i zamki gotyckie, legendy świętych, ethos rycerski i wyprawy krzyżowe, wszystko to interpretowano jako oznaki jednolitej kultury religijnej i symbolicznej, wyposażonej w bardzo wyraziste kry­teria „świeckości” i „sakralności”. Bieguny tych kryteriów łą­czą się oczywiście w jednym ogólnym rozumieniu „świętości”.Istnieją, trudno temu zaprzeczyć, poważne różnice między romantykami francuskimi — takimi jak np. Hugo czy Michelet, którzy dostrzegali dramatyczne wewnętrzne rozdwojenie średniowiecza na Kościół i Czarownicę, a romantykami nie­mieckimi — takimi jak np. Wackenroder czy Novalis, marzą­cymi o mistycznej jedności i jednolitości średniowiecza. Tak czy inaczej jednak, budując np. literacką „przestrzeń gotycką” (znów bardziej rozdartą w powieściach grozy, bardziej jed­nolitą, powiedzmy, w polskich powieściach poetyckich), ro­mantycy powracali do średniowiecza jako ideału utraconej jed­ności duchowej rozsadzonej przez mieszczańskie, filisterskie krzątaniny „we własnym ogródku” oraz porywającego piękna, nie skażonego przez pochód cywilizacji technicznej. Te war­tości średniowieczne chcieli ponowić w nowożytności, mając jednocześnie „świadomość nieszczęśliwą” — świadomość nie­uniknionego rozbicia tamtej jedności. Dlatego też tak często zaludniali swoje gotyckie zamki i opactwa widmami niespokoj­nej podświadomości.

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Witam! Jestem Księgowym z wieloletnim doświadczeniem, pisanie tego bloga to moja odskocznia od pracy. Zamieszczam tutaj informacje o biznesie i finansach, mam nadzieję, że moje artykuły przypadną Ci do gustu i będziesz stałym bywalcem na moim blogu.
You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.