WARSZTATOWY POKAZ

Magnuszewski włożył wiele w ten warsztatowy pokaz spraw­ności w rytmizowanej prozie frenetycznej. Przede wszystkim zaś starał się o stworzenie literackiej odpowiedniości między namiętnością samą a stylem namiętności. Wybrał do tego celu sposób mówienia rwany, chropowaty, nacechowany brutaliz- mami; chciał pokazać naocznie, jak człowiek staje się zwie­rzęciem, jak „wilczy się” w bestialskiej namiętności. Roman­tycznie pojmowana pierwotność uzyskała tu swój stylistyczny wyraz, a zbrodnia nie została potępiona, gdyż zrodziła się z au­tentycznego pierwotnego porywu. Grabowskiego raził obecny i w innych utworach Magnuszewskiego, w których próbował nadzwyczaj dosadnego „ożywienia przeszłości”, styl „gwałtow­ny i konwulsyjny”, „styl przesadzony i prowadzenie w sko­kach”, „upodobane dziwaczne tryby pisarskie”, uprawianie literatury „w skokach, naciąganiach, upędzaniu się za osobli­wością, w wyrazach dzikich i zapomnianych”. Wszystkie te objawy krytyk przypisywał’napuszonemu, wysilonemu stylowi romantyzmu francuskiego, gdzie „wymyślono bogatą paletę malarzowi historycznemu złożyć z próchna i śniedzi archaiz­mu” .

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Witam! Jestem Księgowym z wieloletnim doświadczeniem, pisanie tego bloga to moja odskocznia od pracy. Zamieszczam tutaj informacje o biznesie i finansach, mam nadzieję, że moje artykuły przypadną Ci do gustu i będziesz stałym bywalcem na moim blogu.
You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.