TEORIA GROTESKI

W Przedmowie do Cromwella Hugo ujawnił niezwykłe wy­czucie groteskowości średniowiecza. Teoria groteski nie mogła­by powstać nie tylko bez dramatu Szekspira, ale i bez katedry gotyckiej. Zresztą sam Hugo doskonale zdawał sobie z tego sprawę i oddał hołd kamiennej grotesce, która trwale nazna­czyła mentalność paryskich romantyków. Pisał więc, że gro­teska „wyciska nade wszystko swój znak na tej cudownej ar­chitekturze, która w wiekach średnich zajmuje miejsce wszy­stkich sztuk. Naznacza swoim piętnem frontony katedr, wkom­ponowuje piekła i czyśćce pod łuk portali, każe im się mienić na witrażach, umieszcza maszkary, psy, demony wokół kapi­teli, wzdłuż fryzów, na skraju dachów. Osiada przybierając niezliczone formy na drewnianych fasadach domów, na ka­miennych fasadach zamków, na marmurowych fasadach pała­ców. Ze sztuki przechodzi do obyczajów” (276). Tu wybucha u Hugo wspaniały wywód o śmiechu średnio­wiecza. Nawet tarcze herbowe poeta wykłada w duchu gro­teski: „To ona tymczasem wypełnia sobą herby i na herbo­wej tarczy rycerzy rysuje symboliczne hieroglify feudalizmu” (276). Z obyczajów przedostaje się do praw, swoją karnawałowością i rubasznością przenika całe średniowiecze.

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Witam! Jestem Księgowym z wieloletnim doświadczeniem, pisanie tego bloga to moja odskocznia od pracy. Zamieszczam tutaj informacje o biznesie i finansach, mam nadzieję, że moje artykuły przypadną Ci do gustu i będziesz stałym bywalcem na moim blogu.
You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.