STATEK I TEATR

Przejdźmy do Herdera. Jeden z wielkich prekursorów romantyzmu w szkicu z r. 1773 pt. Auszug aus einem Briejwechsel uber Ossian und die Lieder alter Vólker barwnie opisał swe ‚i uniesienia nad lekturą Pieśni Osjana. Sporządzony przez Mac- phersona słynny falsyfikat poematów celtyckiego barda z lat 1760 65 przez wiek bez mała zaspokajał zapotrzebowanie ów­czesnej publiczności na północną dawność w sposób tak su­gestywny, że nikt prawie nie chciał dać wiary dowodom na ich nieautentyczność. Sam Herder oświadczył z czasem, iż to fałszerstwo jeśli nim w ogóle jest — należy uznać za święte (heiliger Schwindel). Nie dziwią więc wcale wybuchy entuzjazmu dla rzekomych tworów kaledońskiego barda, były one powszechne. Jako wyjątkowa przedstawia się natomiast sy­tuacja lektury, o której Herder szczegółowo informuje; ona właśnie zdradza wszystkie — i te bardziej powierzchowne, i te głębsze — przyczyny kultu oraz ujawnia przesłanki nowej estetyki, która zatriumfuje w Europie i do dziś nie straci na wzięciu.Herder sam przypomina Roberta Wooda, który czytał Home­ra w r. 1750 w Jonii, w jej krajobrazowym wnętrzu. On zaś czytał Pieśni Osjana podczas podróży statkiem na otwartym bezkresnym morzu — z dala, jak podkreślał, od interesów, tumultu i snobizmów mieszczańskiego świata, od profesorskie­go fotela i salonowej kanapy, poza rozproszeniem i zabawą światowego życia, poza czytelnią i gabinetem, poza wiadomo­ściami z poważnych i niepoważnych gazet.

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Witam! Jestem Księgowym z wieloletnim doświadczeniem, pisanie tego bloga to moja odskocznia od pracy. Zamieszczam tutaj informacje o biznesie i finansach, mam nadzieję, że moje artykuły przypadną Ci do gustu i będziesz stałym bywalcem na moim blogu.
You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.