SPEKTAKULARNE POKONANIE

Miejsce, gdzie wydarzyła się dana katastrofa, staje się jej straszliwym i nieodłącznym świadkiem, a nieobecność takiej niemej postaci zubożyłaby w dramacie największe sceny historii. […] Akcja każdej sztuki ma swoje własne trwanie, tak jak swoje szczególne miejsce. […] Skrzyżować jedność czasu z jednością miejsca jak pręty klatki i pedantycznie wprowadzić do niej w imię Arystotelesa wszystkie te fakty, wszystkie te ludy, wszystkie te figury, jakimi opatrzność tak masowo za­ludnia świat rzeczywisty, to tyle, co okaleczyć ludzi i rzeczy, to dać wykrzywiony obraz historii! Powiedzmy jasno: wszystko to umiera w trakcie operacji i w ten sposób dogmatyczni sprawcy okaleczenia osiągają swój zwykły efekt: co było żywe w kronice, jest martwe w tragedii. Oto dlaczego klatka z jed- nościami częstokroć zawiera jedynie szkielet” (286).Trudno sobie wyobrazić bardziej pogardliwe i spektakularne pokonanie klasycyzmu. Naturalność romantyczna ukrywała się właśnie w historyczności; naturalne było to, co historyczne, a więc charakterystyczne, niepowtarzalne, intymne, konkretne. Stąd wynikała zasada estetyczna, której kodyfikacji poświę­cona została Przedmowa Hugo: trzeba wybierać nie to, co piękne, lecz to, co charakterystyczne, gdyż w nim spoczywa prawda natury. Piękno klasycystyczne jest abstrak­cyjne i dlatego „brzydkie”, charakterystyczność romantyczna jest konkretna i dlatego „piękna”.

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Witam! Jestem Księgowym z wieloletnim doświadczeniem, pisanie tego bloga to moja odskocznia od pracy. Zamieszczam tutaj informacje o biznesie i finansach, mam nadzieję, że moje artykuły przypadną Ci do gustu i będziesz stałym bywalcem na moim blogu.
You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.