ROMANTYZM PRZECIWKO MIASTU

Porównanie kościoła gotyckiego do kryształu zostało całkiem odmiennie zinterpretowane przez Micheleta, który dostrzegał w średniowieczu przede wszystkim walkę dogmatu (Kościoła) i uczu­cia (szaleństwa Czarownicy): „Około r. 1300 architektura, poświęca­jąc to, co w niej było żywym kaprysem, różnorodnością, powtarza się w nieskończoność, rywalizuje z monotonnymi pryzmatami Spic- bergenu. Prawdziwy i okropny obraz twardego kryształowego pań­stwa, w którym straszliwy dogmat chciał pogrzebać życie!”.i naczelny układ odniesienia rozumowań romantycznych two­rzyła natura. Romantyzm przeciwstawiał naturę — kulturze, czyli mówiąc w innych terminach, również używanych w tej epoce, uczucie — rozumowi, życie — cywilizacji, prawdy ży­we — prawdom martwym, autentyczność — fałszowi, sponta­niczną, konkretną, bezpośrednią pierwotność życia — ogładzo­nej, abstrakcyjnej wtórności rozumu, to, co gorące — temu, co zimne. Paradoks romantyczny polegał na tym, że zimno lodów Północy ukrywało w sobie prawdziwy ogień wyobraźni i twórczości, upał Południa zaś nie mógł przesłonić wewnętrz­nego chłodu kultury, zwłaszcza francuskiej, podporządkowanej przepisom rozumu oraz konwencjom dworu i salonu.

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Witam! Jestem Księgowym z wieloletnim doświadczeniem, pisanie tego bloga to moja odskocznia od pracy. Zamieszczam tutaj informacje o biznesie i finansach, mam nadzieję, że moje artykuły przypadną Ci do gustu i będziesz stałym bywalcem na moim blogu.
You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.