PRZEPROWADZONA INTERPRETACJA

W dalszym ciągu wypowiedzi Kazimierz wydobywa anty­nomię dwóch dusz w człowieku: po jednej stronie jest anima rationalis, po drugiej zaś — „te inne, «pośledniejsze», ciemne, wpółziemne, wpółleśne, ziemią jeszcze, ale i morzem, w któ­rym kąpią się gwiazdy, pachnące dziedziny duszy”. Związek „nocnej strony duszy” z naturą, z „nocną stroną natury” przed­stawia w tym sposobie myślenia najwyższą wartość — irracjo­nalnego, rozkiełznanego życia pierwotnego, mającego w sobie „mroczne głębie morskie i szum lasów”. Apologia Nietzschego stąd się właśnie wywodzi: z „menadycznej duszy”, która żyje od początku w jego pismach.Ta interpretacja, przeprowadzona z punktu widzenia Le- bensphilosophie, ujawnia w vikiańskiej filozofii dziejów moty­wy, które również fascynowały romantyków, wypowiadających w imię Życia walkę schematom Rozumu. Brzozowski dopo­wiedział jedynie pewne nastawienia, które tam już były obec­ne. Pośrednim dowodem może się stać dziwaczna nowela Do­minika Magnuszewskiego pt. Krwawy chrzest. Roku 1074, dru­kowana w „Tygodniku Literackim” w r. 1842, która weszła w obręb trylogii nowelistyczno-dramatycznej zatytułowanej Niewiasta polska w trzech wiekach (1843).

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Witam! Jestem Księgowym z wieloletnim doświadczeniem, pisanie tego bloga to moja odskocznia od pracy. Zamieszczam tutaj informacje o biznesie i finansach, mam nadzieję, że moje artykuły przypadną Ci do gustu i będziesz stałym bywalcem na moim blogu.
You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.