PANORAMICZNY OGLĄD

Panoramiczny ogląd teatru całości dziejów pozwalał zatem uznać wszystko — jako równie ewolucyjnie usprawiedli­wione i mocno osadzone w poszczególnych scenach wielkiego widowiska. Teatralna metafora historii posłu­żyła Herderowi do stworzenia i umotywowania uniwersa- listycznej skali ocen, odziedziczonej potem przez roman­tyków.Toteż Herder mógł z całą — uzasadnioną filozoficznie — swo­bodą wygłaszać apologię „dzikich, nieokrzesanych ludów” oraz ich „starych, niewyszukanych pieśni”, jak najdalszych  od kun- sztowności, wymuskania i martwoty poezji uczonej, od „sztucz­nego, naukowego sposobu myślenia, języka ł literackości” (73). Sformułował nawet skierowane przeciw reprezentantom prze­konania, że Pieśni Osjana nie mogą być tworem dzikiego, nieokrzesanego narodu, prawo prawdziwej poezji, posługujące się szczególnym pojęciem dzikości: „Wiedz tedy, że im jakiś lud jest dzikszy, to znaczy żywotniejszy, swobod­niej działający (gdyż nic innego przecie to słowo nie oznacza!), tym dziksze, tzn. tym żywotniejsze, swobodniejsze, bardziej zmysłowe, lirycznie twórcze, muszą też — jeśli ma on pieśni — być jego pieśni” (73).

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Witam! Jestem Księgowym z wieloletnim doświadczeniem, pisanie tego bloga to moja odskocznia od pracy. Zamieszczam tutaj informacje o biznesie i finansach, mam nadzieję, że moje artykuły przypadną Ci do gustu i będziesz stałym bywalcem na moim blogu.
You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.