NATURALIZACJA GOTYKU

Romantycznej utopii średniowiecza nie można oddzielić od romantycznej utopii natury, gdyż najistotniejsze uzasadnienie średniowiecza w romantyzmie jest uzasadnieniem „z natury”. Żeby się o tym przekonać, sięgniemy do problematyzacji i wyników poznawczych, jakie przynoszą dwa najciekawsze studia o „średniowieczu” i „naturze”, a mianowi­cie A.O. Lovejoya The First Gothic Revival and the Return to Naturę oraz J. Baltruśaitisa Le roman de l’architecture gothiąue. Obydwaj autorzy wychodzą z założenia, sformuło­wanego wprost przez Lovejoya, że „średniowiecze wpłynęło na literaturę i wyobraźnię nowożytną bardziej przez architektu­rę niż przez poezję” (163). Dreszcz tajemnicy i cudowności udzielał się romantykom właśnie od budowli gotyckich, a hi- | potezy o genezie architektury gotyckiej miały decydujące zna- I czenie dla ukształtowania się estetyki romantycznej. Przy czym trzeba pamiętać, że architektura odgrywała szczególną rolę w średniowieczu. Guriewicz zwraca uwagę na to, że „symbo­lem wszechświata była katedra”, a „w czasach, kiedy nieoświe- cone masy dalekie były od umiejętności myślenia kategoriami abstrakcji słownych, symbolizm architektoniczny obrazów był nie tylko naturalnym sposobem uświadomienia sobie porząd­ku świata, ale równocześnie przekaźnikiem ucieleśnionej w tych obrazach myśli religijno-politycznej”.

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Witam! Jestem Księgowym z wieloletnim doświadczeniem, pisanie tego bloga to moja odskocznia od pracy. Zamieszczam tutaj informacje o biznesie i finansach, mam nadzieję, że moje artykuły przypadną Ci do gustu i będziesz stałym bywalcem na moim blogu.
You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.