KWIAT I KRYSZTAŁ

Rowniez Schleglowi architektura gotycka wydawała się obrazem natury: „Architektura gotycka jest pełna znaczenia, i     to najwyzszego, i jeśli malarstwo musi się najczęściej zado­walać słabymi, nieokreślonymi, mylnymi i odległymi na­pomknieniami o pierwiastku boskim, to architektura, w ten sposob pomyślana i zastosowana, może niejako bezpośrednio ukazywać i uzmysławiać Nieskończone dzięki prostemu naśla­dowaniu pełni natury, obywając się bez aluzji do idei i ta­jemnic chrześcijaństwa” (257). Jak widać więc, Schlegel był głęboko przekonany o wyższo­ści architektury nad malarstwem i traktował ją jako bezpo­średnie symboliczne odbicie boskiego pierwiastka nieskończo­ności. Malarstwo posługiwało się pośrednimi aluzjami — z bra­ku innych możliwości. Przestrzenność architektury, jak się wydaje, miała dla Schlegla decydujące znaczenie — ta prze­strzenność właśnie umożliwiała „naśladowanie pełni natury”.; Organicystyczna estetyka Goethego została dopełniona przez doktrynę symbolicznej przestrzenności.

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Witam! Jestem Księgowym z wieloletnim doświadczeniem, pisanie tego bloga to moja odskocznia od pracy. Zamieszczam tutaj informacje o biznesie i finansach, mam nadzieję, że moje artykuły przypadną Ci do gustu i będziesz stałym bywalcem na moim blogu.
You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.