KOLUMNY GOTYCKIE

Kolumny gotyckie zaś „porównywano całkiem zręcznie z dum­nym sklepieniem parkowej alei” (255—256). „Prawie wszystkie kształty i ozdoby są zapożyczone ze świata roślin” (256), forma roślinna bowiem odznacza się bezinteresownym, nieutylitarnym pięknem (inaczej niż forma zwierzęca). Ponieważ kwiat stanowi koronę formy roślinnej, „istota architektury gotyckiej polega na przypominającym naturę bogactwie i nieskończo­ności wewnętrznego ukształtowania i zewnętrznych kwiecistych ozdób” (257). Dlatego też Schlegel może mówić o architekturze gotyku jako o „dywanie wiosny” (257) czy też rozbudowywać metaforę kwitnącej róży. Zmiana punktu oglądu powoduje zmianę perspektywy porównawczej: „I jeśli na zewnątrz całość ze wszystkimi swymi niezliczonymi wieżami i wieżyczkami przypomina trochę las, to gdy podejdziemy nieco bliżej, cały ów roślinny twór staje się raczej podobny do olbrzymiego kryształu” (256).Tak czy inaczej, kwiat lub kryształ, przeżywanie gotyku zmierza zawsze do jednego i tego samego — do uznania, że „te cudowne dzieła sztuki przypominają najbardziej, pod wzglę­dem organicznej nieskończoności i niewyczerpalnej różnorod­ności ukształtowania, dzieła i wytwory samej natury” (256). Prawdziwej genezy i pierwszej przyczyny gotycko-północne- go sposobu budowania należy szukać „w głębokim niemieckim wyczuciu natury oraz fantazji — jako dominującym duchowym elemencie tamtej epoki” (263—264). Znów zatem narodowe i historyczne wyznaczniki gotyku nie zostają zaniedbane.

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Witam! Jestem Księgowym z wieloletnim doświadczeniem, pisanie tego bloga to moja odskocznia od pracy. Zamieszczam tutaj informacje o biznesie i finansach, mam nadzieję, że moje artykuły przypadną Ci do gustu i będziesz stałym bywalcem na moim blogu.
You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.