ESTETYKA ŚREDNIOWIECZNEJ PÓŁNOCY

W Szkole uczuć Flauberta, w której wszystkie wielkie mity i iluzje romantyzmu europejskiego poddane zostały jednej ope­racji: realistycznej i częstokroć ironicznej deziluzji, nie zabra­kło również w biografii Fryderyka — „problematycznego bo­hatera” wieku — intensywnego przeżycia dawności. „Fryde­ryka ogarnęła nagle żądza zwrócona ku przeszłości, nie da­jąca się wysłowić.” Stało się to podczas zwiedzania pałacu w Fontainebleau w czerwcu 1848 roku. W tle powieści rewo­lucja zderza się z historią, gorąca i krwawa teraźniejszość jed­nej z muzealnym spokojem drugiej.Flaubert celowo wybrał niejednolity obiekt historyczny, w którym nawarstwiły się wydarzenia, postacie, style. „Zjawił się wreszcie dozorca z pękiem kluczy. Pokazał im najpierw apartamenty królowych, kaplicę papieża, galerię Franciszka I, mahoniowy stolik, na którym cesarz podpisał abdykację, i w jednej z komnat, dzielących dawną galerię Jeleni, miejsce, gdzie na rozkaz Krystyny zamordowany został Monaldeschi.” Ale tego jeszcze mało: „Przeszli później przez salę obrad, salę rycerską, salę tronową, salon Ludwika XIII. Wysokie okna bez firanek rozlewały białe światło, kurz pokrywał cieniutką, matową warstwą klamki okien i mosiężne nóżki konsol; po­krowce z grubego płótna osłaniały fotele; nad drzwiami wid­niały sceny myśliwskie Louis XV, a tu i ówdzie rozwieszone były gobeliny przedstawiające bogów Olimpu, Psyche lub bi­twy Aleksandra Wielkiego.”

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Witam! Jestem Księgowym z wieloletnim doświadczeniem, pisanie tego bloga to moja odskocznia od pracy. Zamieszczam tutaj informacje o biznesie i finansach, mam nadzieję, że moje artykuły przypadną Ci do gustu i będziesz stałym bywalcem na moim blogu.
You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.