DOSTRZEGANIE EPOK

W ówczesnej historiozofii Mickiewicza duch i miecz wypraw krzyżowych zaczynają symbolizować najgórniejsze wartości, jednocząc ideę, poezję i czyn w sposób idealny i prawie nie­spotykany w dziejach ludzkości. Dlatego też kiedy w ostatnim kursie prelekcji paryskich z 1844 roku poeta z niezwykłym naciskiem zaczął głosić wieszczą koncepcję poezji i czynu, średniowiecze musiało się koniecznie pojawić jako jeden z głównych filarów podtrzymujących historiozoficzne sklepie­nie gmachu mesjanistycznej myśli Mickiewicza.Teraz Mickiewicz dostrzega tylko dwie epoki liczące się w dziejach, dwa ideały: „ideał pierwotnych czasów Kościoła i ideał wieków średnich” (XI, 480). Oczywiście, mają one być zastąpione „ideałem czasów nowożytnych”, ale nie sposób go ukształtować bez świadomości tamtych dwóch epok. Bohater nowych czasów, „człowiek-ideał” podobnie — „powinien ze­spolić w sobie świętość Kościoła pierwotnego, tężyznę Kościoła walczącego wieków średnich i moc triumfalną Kościoła przy­szłości” (XI, 465).Przed Każdym, przed „człowiekiem wiecznym” stawia Mic­kiewicz ciągle ponawianą konieczność odbycia „swojej wojny krzyżowej” (XI, 471).

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Witam! Jestem Księgowym z wieloletnim doświadczeniem, pisanie tego bloga to moja odskocznia od pracy. Zamieszczam tutaj informacje o biznesie i finansach, mam nadzieję, że moje artykuły przypadną Ci do gustu i będziesz stałym bywalcem na moim blogu.
You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.