BAŚŃ O POCZĄTKACH

Po drugie, baśń o początku gotyku zyskiwała szczególne znaczenie w związku właśnie z jego „europeizacją”. Baltruśaitis zajął się również sposobami niedopuszczenia gotyku do cywili­zacji rodzimej (Fenelon np. był przekonany o jego pochodzeniu islamicznym) i wskazał na konieczność stworzenia takiej „fik­cji genezy” architektury gotyckiej, która by ją „mitologizo- wała” w Europie. Stąd „wybuch legendy na turystycznej, która jednak […] nie osłabiła teorii o obcym pochodzeniu. Średnio­wiecze romantyczne rekonstruowało się wśród sprzeczności” — tak, że baśń arabska dziwnie łączyła się z lasami druidycznymi (87). Wiadomo, że mit powstania, opowieść o początku wpisuje się zazwyczaj w legitymację genealogiczną jako rodzaj uprawo­mocnienia roszczeń do legalizacji. Coś, co ma początek, a ra­czej mit początku — jest legalne. Otóż zalegalizowanie gotyku za pomocą opowieści o jego leśnym pochodzeniu, jak to zaraz zobaczymy, zajmuje szczególne miejsce w romantycz­nych wyobrażeniach. Początek gotyku miał być wyprowadzo­ny z samego życia natury, katedra to naturalna budowla leśna, „leśne Państwo Boże” (79). Najciekawszą część rozprawy Bal­truśaitis poświęcił właśnie rekonstrukcji wspaniałego romansu architektury-natury leśno-gotyckiej, będącej tworem ludów leśnych, skamieniałą tajemnicą druidów żyją­cych wśród pradawnych borów i puszcz.

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Witam! Jestem Księgowym z wieloletnim doświadczeniem, pisanie tego bloga to moja odskocznia od pracy. Zamieszczam tutaj informacje o biznesie i finansach, mam nadzieję, że moje artykuły przypadną Ci do gustu i będziesz stałym bywalcem na moim blogu.
You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.