BAŚŃ O GIGANTACH

Posłużyliśmy się jednak tutaj techniką wyprzedzenia. Każda rehabilitacja etycznego i estetycznego ideału średniowiecza musiała — w sposób utajony czy jawny — odwoływać się do romantycznej koncepcji pierwotności i naturalno­ści. Dla jej charakterystyki posłużą trzy nazwiska: Vico, Herder, Hugo.Estetyczna rewaloryzacja barbarzyństwa w epoce roman­tycznej czerpała przede wszystkim z historycznych i historio- j zoficznych wizji Giambattisty Vico, z kolejnych wydań Nauki nowej, zwłaszcza zaś z tego, co sam autor nazwał „odkryciem prawdziwego Homera”, czyli Homera barbarzyńskiego. Roz­myślnie użyłam określenia „wizja”. Uzasadnione byłoby bo­wiem potraktowanie obrazu czasów olbrzymów i bohaterów u Vico jako swoiście preromantycznej konstrukcji literacko-wizjonerskiej; w takim znaczeniu i Nauka nowa mogłaby być umieszczona obok innych wizyj­nych rekonstrukcji pierwotności, jak np. Pie­śni Osjana Macphersona czy O Sławiańszczyźnie przed chrześcijaństwem Chodakowskiego.„Cud vikiański” to odkrycie metody nowożytnego historyz­mu i stworzenie swoistej architektoniki dziejów, wprawionych w spiralny ruch postępu. Wielu badaczy żywi zgodne prze- ’ świadczenie, że obraz wieku bohaterskiego u Vico jest dzie- łem wyjątkowego geniuszu.

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Witam! Jestem Księgowym z wieloletnim doświadczeniem, pisanie tego bloga to moja odskocznia od pracy. Zamieszczam tutaj informacje o biznesie i finansach, mam nadzieję, że moje artykuły przypadną Ci do gustu i będziesz stałym bywalcem na moim blogu.
You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.